Autobus 1950
getekend door Ron Jasker
De bus naar ’s-Hertogenbosch in 1950
Je ziet hier de bus van Vught naar ’s-Hertogenbosch op de splitsing van de Taalstraat en de Helvoirtseweg. De afgebeelde bus is een Ford Transit met een opbouw van Jongerius. De BBA had 11 bussen van dit type aangeschaft in 1947. Van deze bus is één exemplaar bewaard gebleven. Hij is in bezit van de Stichting Veteraan Autobussen. Vandaar dat ik hem precies op maat in 3D kon maken. Volgens kenners heeft o.a. deze bus op de Vughtse lijnen gereden in 1950.
Een stukje geschiedenis van de bus naar Vught.
In 1918 werd de stoomtram naar Vught vanwege de hoge kosten vervangen door een paardentram.
In 1920 werd de HVV opgericht als de NV Tramweg-Mij ’s-Hertogenbosch – Vught –Voorburg door de gemeenten ’s-Hertogenbosch en Vught en het College van Regenten der Godshuizen (Voorburg viel daar onder). Op 13 mei 1927 legde de Vughtse paardentram het loodje en werd overgenomen door een busdienst.
In 1934 werd de Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) opgericht. Zij nam de zes stoomtrammaatschappijen in Brabant over. In 1937 liet de HVV de actieve exploitatie van de lijnen naar Vught over aan de BBA.
De lijnen werden door de BBA als voorstadsdiensten van ’s-Hertogenbosch geëxploiteerd als onderdeel van het stadsnet. Uiteindelijk reden er op lijn 3 naar het Moleneindplein vier bussen per uur, op lijn 4 naar de IJzeren Man twee per uur. Er reden ook nog bussen naar het woonoord Lunetten en de kazernes.
Bron: Vughtse Historische Reeks, Frans Mathijssen en ‘Met de bus mee’, Hans Verhoef
Een stukje geschiedenis van de bus naar Vught.
In 1918 werd de stoomtram naar Vught vanwege de hoge kosten vervangen door een paardentram.
In 1920 werd de HVV opgericht als de NV Tramweg-Mij ’s-Hertogenbosch – Vught –Voorburg door de gemeenten ’s-Hertogenbosch en Vught en het College van Regenten der Godshuizen (Voorburg viel daar onder). Op 13 mei 1927 legde de Vughtse paardentram het loodje en werd overgenomen door een busdienst.
In 1934 werd de Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) opgericht. Zij nam de zes stoomtrammaatschappijen in Brabant over. In 1937 liet de HVV de actieve exploitatie van de lijnen naar Vught over aan de BBA.
De lijnen werden door de BBA als voorstadsdiensten van ’s-Hertogenbosch geëxploiteerd als onderdeel van het stadsnet. Uiteindelijk reden er op lijn 3 naar het Moleneindplein vier bussen per uur, op lijn 4 naar de IJzeren Man twee per uur. Er reden ook nog bussen naar het woonoord Lunetten en de kazernes.
Bron: Vughtse Historische Reeks, Frans Mathijssen en ‘Met de bus mee’, Hans Verhoef
Dienstregelingen
Je had lijn 3 en 5, die met verschillende routes door Vught liepen.
Naarmate Vught groeide werden ze steeds verder naar het Zuiden gelegd. In 1950 lag het eindpunt in de Theresialaan/Esschestraat, in 1960 was dat de Rijckevorselsingel, in 1967 het Moleneindplein, in 1970 de Brabantlaan en in 1980 de Hertoglaan.
Lijn 4 ging naar de IJzeren Man en deels naar woonoord Lunetten en later zelfs naar Cromvoirt. In 1950 lag het eindpunt van lijn 4 op de splitsing Heiweg-Breautélaan. Die halte heette de ‘Brievenbus’.
De lijnen 3,4 en 5 reden overdag twee keer per uur. Bij het Bijltje kwam er dus iedere tien minuten een bus langs.
De dienstregeling op het plaatje is uit 1967 (Bron: BBA-archief, BHIC).
Je had lijn 3 en 5, die met verschillende routes door Vught liepen.
Naarmate Vught groeide werden ze steeds verder naar het Zuiden gelegd. In 1950 lag het eindpunt in de Theresialaan/Esschestraat, in 1960 was dat de Rijckevorselsingel, in 1967 het Moleneindplein, in 1970 de Brabantlaan en in 1980 de Hertoglaan.
Lijn 4 ging naar de IJzeren Man en deels naar woonoord Lunetten en later zelfs naar Cromvoirt. In 1950 lag het eindpunt van lijn 4 op de splitsing Heiweg-Breautélaan. Die halte heette de ‘Brievenbus’.
De lijnen 3,4 en 5 reden overdag twee keer per uur. Bij het Bijltje kwam er dus iedere tien minuten een bus langs.
De dienstregeling op het plaatje is uit 1967 (Bron: BBA-archief, BHIC).